30 Days Paleo Challenge! Dieta Paleo i zaburzenia żywieniowe

Sporo czasu minęło od ostatniego postu, prawda? Odkrywam nowe idee, strony, zagadnienia. Często wracałam myślami do bloga, aż stwierdziłam,że po prostu usiądę i napiszę.

namsos

Dzisiaj chciałabym przedstawić Wam popularny trend w Norwegii – dietę paleo. Może dla wielu z Was ta nazwa znana, a dla tych, którzy nie wiedzą co kryje się pod tym pojęciem, już wrzucam wyjaśnienie.

Paleo ma być dietą odpowiadającą stylowi żywienia naszych przodków. Steinalderkost to druga nazwa, używana naprzemiennie z paleo, i znaczy tyle co żywność z czasów kamienia łupanego. Według teorii naukowców propagujących Paleo, ewolucja dostosowuje nasze geny do innej diety dopiero po 50-100 000 lat. Innymi słowy, ani my ani nasza obecna dieta, obfitująca w węglowodany i przetworzone produkty nie jesteśmy do siebie dopasowani. Tak brzmi teoria.

Ja wybrałam Paleo z wielu różnych powodów.

Byłam wegetarianką, krótki okres byłam też weganką i interesowałam się żywo witarianizmem. I tak jak przyświecała mi ideologia, to droga do mojego etycznego ideału była trudna. Pamiętam dobrze jak wpatrywałam się w kremówkę na stole, czując jak ślina napływa mi do ust i zastanawiałam się, jak do cholery ciastko może tak mną sterować? I od tamtego momentu zaczął się szereg poczynań mających za zadanie pomóc mi odzyskać kontrolę.

No i nabawiłam się zaburzeń odżywiania. Jedzenie, wygląd, ćwiczenia stały się jak choroba, zainfekowały każdy aspekt mojego życia. Rygorystyczne diety, potem kompulsywne jedzenie.

Im mądrzej jadłam, tym głodniejsza się stawałam. W tym roku odkryłam, że służy mi dieta niskowęglowodanowa, w której wcześniej wymienione zastępowane są białkiem i tłuszczami. I tak o to schudłam pięć kilo, a kontrolowanie apetytu stało się dużo łatwiejsze. Ale nie łatwe.

Ostatecznie do diety Paleo przekonały mnie rewelacje na temat jej wpływu na psychikę i energię. I z tym i z tym mam problem, więc czemu nie?

Co je się na Paleo:

  • Jest parę wariantów, jednak dieta
  • ma opierać się na mięsie
  • jajka są dozwolone
  • nabiał już nie, wyjątkiem jest masło, najlepiej sklarowane
  • dużo warzyw – strączkowe najczęściej wykluczone
  • nieco owoców i orzechów

Wszystko w jak najmniej przetworzonej formie, najlepiej z ekologicznych gospodarstw.

Tabela paleodan.com

Tabela eatdrinkpaleo.com.au

Tak mniej więcej przedstawia się podział.

Ja zaczynam od 30dniowego Wyzwania Paleo.  *klik* Idea jest bardzo prosta, wprowadzić wszystkie założenia Paleo na 30dni i stosować się do nich ściśle. Jeśli ktoś jest zainteresowany, mogę opisać to bliżej.

Interesujące blogi z których czerpię inspiracje:

http://everydaypaleo.com

http://perfecthealthdiet.com

http://www.nerdfitness.com

http://paleononpaleo.com

i norweski

http://paljabekk.blogspot.no

A teraz zabieram się za chomikowanie przepisów, planowanie diety i jadłospisu. Niedługo wrócę z większą wiedzą i własną interpretacją Paleo. A jak dorwę się do drugiego kompa, wstawię ewolucję mojej sylwetki. Zobaczymy jak uzupełni ją 30PC

Leave a Reply

